Van deur-tot-deur: hoe wordt het makkelijker?


Tijdens de Facebookworkshop vroegen we de coöperaties wat volgens hen de meest effectieve manier van ledenwerven is. En wat blijkt? Aanbellen staat met stip op nummer 1. Dat is slecht nieuws, want zomaar aanbellen is voor veel mensen vreselijk moeilijk. De meeste coöperaties willen dit klusje liever ontwijken. Hierbij vijf tips om van deur-tot-deur makkelijker te maken.

1. Schrijf op wat je te zeggen hebt en leer het uit je hoofd. Aanbellen is doodeng als je niet weet wát je wilt vragen en hóe je het wilt vragen. Ram een paar standaardzinnen erin en de angst eruit, dan wordt ledenwerven een stuk leuker.

2. Dat je bij dorpsgenoten aanbelt, betekent niet dat je met de deur in huis moet vallen. Vertel wie je bent, waar je woont en dat je de afgelopen jaren veel tijd en energie hebt gestoken in de voorbereiding van een zonneweide. Vooral dat laatste is belangrijk, want dan wordt duidelijk dat je niet om een gunst vraagt, maar dat je er één verleent.

3. Geef iedereen een cadeautje, dat is helemaal niet eng en het is bovendien de beste verkooptruc die er bestaat. Als je een dorpsgenoot iets geeft, dan is hij/zij daarna sneller geneigd om iets terug te doen.

4. Begin over iets kleins, bijvoorbeeld: “Mag ik u deze informatie geven? Dan bel ik volgende week met de vraag of u er belang bij heeft.” Het aanbieden van een brief is minder eng dan iemand overhalen om een definitieve handtekening te zetten onder een grote investering.

5. Plan een dag en doe het samen. Ga met je hele coöperatie tegelijk op pad en sluit af met een biertje. Dan kun je ervaringen uitwisselen en de spanning wegdrinken.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square